dinsdag 24 augustus 2010

Cenotes in de Ardennen!?

Verslag 21 en 22 aug met Stijn

Zaterdag voor het eerst Warnant 2 gedoken.
Oppervlak ziet er troebel uit, maar enkele meter dieper is het kraakhelder.
Mooie put die zeer goed uitgelijnd is.
Achteraf gezien toch. Op het moment zelf weet je moeilijk kiezen.
Er zijn drie rondgangen en één heen en terug mogelijk.
Dit betekent zeer veel splitsingen.
Soms moet je ook oude leidingen volgen.
Alles is netjes aangegeven met bvb: Grande Galerie, Machina enz
Zeker voor herhaling vatbaar.
Volgens een waal is het de bedoeling die in de toekomst af te sluiten.
De sleutel is te bekomen als je lid bent natuurlijk.


Cenotes?
Het was vollenbak aan Warnant 1.
Ik was dus genoodzaakt een ander slaapplekje te zoeken.
Op een weggetje in Denee werd ik aangetrokken tot enkele rood-witte linten.
Na heel het bos uitgekamt te hebben kwam ik op 11 oude mijn ingangen!!
Jammergenoeg was er overal wel vuilnis te bespreuren.
Bordjes dat dit niet toegestaan is zouden dit in de toekomst moeten vermijden.

In de twee grote "dolines" laat ons zeggen zijn er duikmogelijkheden.
Eén doline is beschreven door Welmoed.
Het zou gaan om Denee 2a en 2b.
De kleine poel zag er goed uit, zeer helder!
De grote iets minder. Miss beter op diepte?

In de andere doline, er juist naast is er een meertje en nog een groeve.
Die groeve fungeert als bron voor de lac en beide zijn dan ook glashelder.
Ongeveer 10m ver in de groeve is er een verticale schacht onder water. Ongeveer 2 op 10m breed.
Geen lijn aanwezig.

Ik had een vermoeden dat er wel eens een groeve verborgen zou kunnen zitten in het meer ook.
M'n eerste werk de zondag morgen was een verkenningsduik in het meer.
Ik kwam niet verder dan 3m diepte.
Er is dan ook geen sprake van een goeve in de lac.
Wel fotogeniek. Hier en daar is er ook leven te bespeuren.


Als afsluiter heb ik een duik gemaakt in Denee1 met de nieuwe 7L flessen.
Die liggen trouwens perfect. Ook de vernieuwde borstgordel is goedgekeurd.
Grote boosdoener was net als vorige keer m'n inlaat voor het droogpak.
Die heeft duidelijk een revisie nodig.

Melissa vroeg meer foto's.
Awel voila.

Jammer dat je er niet op staat ;-))

Groeten en tot blubs